Najciekawsze prace XIX Konkursu Fotografii Górskiej "Lawiny" - "Góry nieoczywiste"
Jako jurorzy reprezentujący Klub Fotograficzny „Źródło”, stajemy przed zadaniem podsumowania XIX Konkursu Fotografii Górskiej „Lawiny”. Tegoroczny temat, „Góry nieoczywiste”, był świadomym zaproszeniem do dialogu, prowokacją do porzucenia topograficznej precyzji na rzecz osobistego, konceptualnego spojrzenia. Otrzymaliśmy blisko 400 prac, które udowodniły, że polska fotografia górska jest przestrzenią niezwykle dojrzałych i odważnych poszukiwań.
Po długich obradach, Jury Klubu Fotograficznego „Źródło” wyłoniło laureatów nagród głównych oraz przyznało specjalne Wyróżnienia „Źródła” pracom, które w sposób szczególny rezonowały z filozofią naszego Klubu.
Laureaci nagród głównych: Trzy oblicza konceptualizmu
Nagrody główne w tej edycji konkursu odzwierciedlają trzy różne, lecz równie fascynujące strategie radzenia sobie z tematem „nieoczywistości”.
I Nagrodę przyznano jednogłośnie Agnieszce Szymczyk za pracę „Grzbiety”. Dzieło to jest mistrzowską iluzją konceptualną. Autorka odnalazła doskonały rym wizualny między makrokosmosem (odległe pasmo gór) a mikrokosmosem (faktura zwierzęcego grzbietu), tworząc obraz, który jest nie tyle portretem góry, ile portretem idei góry. Uznanie jury wzmocniła druga praca artystki, „Rozmowy z wodą”, która również opierała się na badaniu percepcji, zderzając realność, odbicie i przezroczystość. Nagrodziliśmy tę konceptualną odwagę i dojrzałość metody twórczej, która udowadnia, że „góra nieoczywista” może być aktem czystej percepcji.
II Nagroda powędrowała do Lilianny Ligęzy-Jasik za pracę „Pomiędzy”. Jest to dzieło o potężnym ładunku symbolicznym, świadomie odrzucające dokumentalny zapis na rzecz czystej kreacji. Artystka skonstruowała surową, graficzną alegorię ludzkiej kondycji. Samotna postać, umieszczona na idealnie geometrycznej, białej ścieżce pomiędzy dwoma przytłaczającymi, mrocznymi masywami, staje się uniwersalnym symbolem jednostki zawieszonej między chaosem natury a rygorem narzuconej formy. Jury doceniło tę brawurową wizję za jej egzystencjalną głębię i formalną doskonałość.
III Nagrodę, a także Nagrodę Publiczności otrzymał Przemysław Neumann za fotografię „Śląskie szczyty”. Praca ta jest przykładem konceptualnej redefinicji krajobrazu regionalnego. Autor, posługując się malarską, niemal romantyczną estetyką, dokonał symbolicznego aktu: zrównał w jednej linii dominanty śląskiego pejzażu – wieżę kościoła (sacrum) i kominy przemysłowe (profanum), nazywając je wspólnie „szczytami”. W ten sposób, w jednej, spowitej złotą mgłą wizji, uchwycił głęboką esencję tożsamości miejsca, dowodząc, że „góry nieoczywiste” można odnaleźć nawet w industrialnym krajobrazie.
Wyróżnienia „Źródła”: Głosy autorskie
Oprócz nagród głównych, Jury Klubu Fotograficznego „Źródło” postanowiło przyznać trzy równorzędne wyróżnienia pracom, które w sposób szczególny rezonują z bliską nam filozofią fotografii jako medium osobistej ekspresji.
Grzegorz Sidorowicz otrzymał wyróżnienie za tryptyk „Szept kamienia” (prace „Karkonosze”, „Karkonosze II”, „Szept”). Zamiast panoramy, autor zaoferował nam skrajną bliskość, niemal dotykowy kontakt z materią. Jego ascetyczne, monochromatyczne studia pęknięć i faktur skalnych są intymną medytacją nad czasem geologicznym. To fotografia, która odrzuca skalę, by odnaleźć monumentalność w detalu.
Wyróżnienie otrzymał również Jacek Bogucki za zestaw „Górskie marzenia”. Jego prace („Beskidy”, „Tatry”, „Sudety”) to wizje głęboko oniryczne, na granicy malarstwa. Autor świadomie odrzucił wierność topograficzną na rzecz wierności doznaniu, tworząc subiektywny, „emocjonalny atlas”. To fotografia, która nie pyta „jak tam jest”, lecz „jak to jest czuć”.
Trzecie wyróżnienie trafiło do Agnieszki Król za poruszający tryptyk „Zimy już nie ma”. Artystka, posługując się hybrydową techniką kolażu, zderzyła współczesne, bezśnieżne krajobrazy z „podartymi” fragmentami archiwalnych zdjęć, ukazujących te same miejsca pełne śniegu i życia. Dodając do tego intymne, odręczne zapiski, stworzyła dzieło będące nie tyle analizą zmian klimatu, ile osobistą opowieścią o „wyrwie w pamięci” i nieoczywistości straty.
Wszystkim laureatom serdecznie gratulujemy. Państwa prace dowodzą, że fotografia górska jest żywą, dynamiczną i niezwykle pojemną dziedziną sztuki.
Serdeczenie zapraszamy do oglądanie albumów dokumentujących XIX Konkurs Fotgorafii Górskiej "Lawiny" - "Góry nieoczywiste".
Dokumentacja wystawy głównej:
Mistrzowie pejzażu w pokazie slajdów:
Temat XX edycji Konkursu Fotografii Górskiej "Lawiny" 2026:
"CZTERY PORY ROKU".
Udział w Konkursie Fotografii Górskiej "Lawiny" jest bezpłatny.
Organizatorzy wykonują swoją pracę z dobrej woli i nieodpłatnie, jednakże ponosimy koszty związane z przygotowaniem wystawy pokonkursowej, jej transportem i montażem, drukiem dyplomów i zakupem upominków dla laureatów. Czasami zamawiamy teksty do publikacji w prasie, płacimy też za reklamę.
Nie wszystkie koszty jesteśmy w stanie pokryć z własnych pieniędzy, dlatego prosimy o dobrowolne przekazanie 1,5% podatku na organizację Konkursu Fotografii Górskiej "Lawiny". Przekazanie 1,5% podatku nie jest warunkiem uczestnictwa w konkursie.
Przekaż 1,5% podatku na:
Rudzkie Stowarzyszenie Inicjatyw Niebanalnych In-nI
ul. Niedurnego 69, 41-709 Ruda Śląska
KRS 0000081653
CEL SZCZEGÓŁOWY: KLUB FOTOGRAFICZNY “ŹRÓDŁO”
![]() |
| Włodzimierz Myszkowski "Seceda". Konkurs Fotografii Górskiej "Lawiny" - "Góry nieoczywiste". |
Łukasz Cyrus, 2025
